سرمایه گذاران در بازار های سرمایه برای انتخاب شرکت ها استراتژی های مختلفی دارند،یکی از هوشمندانه ترین استراتژی های معاملاتی در بورس بررسی بنیاد شرکت هاست،یکی از فاکتور های مهم در تحلیل بنیادی نسبت بازده دارایی می باشد.

ویدئو آموزش نسبت بازده دارایی

نسبت بازده دارایی چیست؟

نسبت بازده دارایی برای بررسی روند سودسازی شرکت از طریق منابع و دارایی های تحت اختیار شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

به بیان دیگر این نسبت در واقع بیانگر توانایی شرکت در کاربرد تمام منابعی است که در اختیار دارد. و قدرت شرکت در کسب درآمد بیشتر از منابع موجود را به نمایش خواهد گذاشت

فرمول نسبت بازده دارایی چیست؟

فرمول:  ( متوسط دارایی‌ها/سود خالص قبل از کسر مالیات) = نسبت بازده دارایی

*متوسط دارایی‌های شرکت: مجموع دارایی‌ها در ابتدا وانتهای دوره مالی موردبررسی،تقسیم‌بر2

مقدار ایده آل نسبت بازده دارایی چیست؟

به طور خلاصه هرچه این نسبت اعداد بزرگ تری را نشان دهد به معنای آن است که شرکت توانسته در استفاده از دارایی های خود برای سودسازی، موفق عمل کند.

نسبت بازده دارایی‌ها، بازدهی ایجادشده به‌واسطه دارایی‌های شرکت را مشخص می‌کند. بالا بودن عدد این نسبت ، موفقیت شرکت را در استفاده مناسب از دارایی‌های خود نشان می‌دهد .پس هر چه عدد نسبت بالاتر باشد، به معنای کسب سود بیشتر از دارایی‌های موجود شرکت است.

مثال نسبت بازده دارایی

برای محاسبه میزان میانگین دارایی، جمع دارایی ها در دو سال 98 و 97 را جمع و بعد بر 2 تقسیم میکنیم

منبع: سامانه کدال

از عکس بالا برای بدست اوردن سود خالص استفاده میکنیم

منبع: سامانه کدال

میانگین دارایی های شرکت با توجه به عکس اول برابر با:

43129.5 میلیارد تومان و سود خالص برابر است با 12176میلیارد تومان و بازده دارایی نیز برابر است با:

با توجه به اعداد بالا بازده دارایی این شرکت برابر است با 28 درصد است که میزان قابل قبولی است اما برای سرمایه گذاری بهتر لازم است هم بیشتر باشد و هم روند صعودی داشته باشد.

واقعیت است…

واقعیت است که می‌توان گفت مهم‌ترین وظیفه مدیریت تخصیص بهینه منابع در دسترسش است. تقریباً همه مدیران می‌توانند با استفاده از یک تن اسکناس سودآوری ایجاد کنند اما هر مدیری نمی‌توانند با سرمایه کم، سود چشم‌گیری را به چنگ آورند.

اهمیت فرمول نسبت بازده دارایی

اهمیت این فرمول و نسبت به اندازه خودش است،نه بیشتر! یعنی نباید تنها با ایده آل بود این نسبت در یک شرکت در آن سرمایه گذاری کرد. حتما باید باقی فرمول های بنیادی را نیز در کنار این نسبت بررسی کرد.

برای آموزش باقی فرمول های بنیادی مثل نسبت آنی وحاشیه سود ناخالص میتوانید از لینک زیر استفاده کنید

راه آسان برای تحلیل بنیادی چیست؟

اپلیکیشن بنیادی بورس را نصب کنید. به راحتی می توانید با هوش مصنوعی آن بنیاد تمامی شرکت های بورسی را به راحتی و خودکار بدست بیاورید. برای دانلود کافی است از لینک های زیر استفاده کنید